📁 Veure tots

El rol de l’educació en la promoció de la salut. Judith Jacovkis i Eulàlia Sot. Anuari 2022

La Judith Jacovkis i l’Eulàlia Sot, coautores de l’Anuari 2022, ens expliquen el plantejament i les principals propostes del seu
capítol “El rol de l’educació en la promoció de la salut: una mirada des de l’equitat i el benestar”. Més informació https://fundaciobofill.cat/publicacions/el-rol-de-l-educacio-en-la-promocio-de-la-salut-una-mirada-des-de-l-equitat-i-el-benestar #Anuari2022 Els determinants socials de la salut són “les circumstàncies en que les persones neixen, creixen, viuen, treballen i envelleixen” (CDSSOMS, 2008). Pel seu impacte en la trajectòria vital de les persones, l’educació és un determinant social clau de la salut (M. A. De La Guardia Gutiérrez y J. C. Ruvalcaba Ledezma, 2020), i els centres educatius, fonamentals a l’hora de millorar l’adquisició i consolidació d’hàbits i estils de vida saludable i de detectar i contribuir en la prevenció de conductes de risc entre infants i joves (N. Shackleton et al., 2016). Especialment en les etapes d’escolarització obligatòria (6- 16), els centres educatius asseguren l’accés als col·lectius d’infants i adolescents, el que pot garantir una universalització en l’accés a competències i continguts relacionats amb la salut i la seva promoció, i facilitar, a més, la seva transmissió a l’àmbit familiar. Aquest capítol revisa la relació entre els àmbits de salut i educació a Catalunya a través dels principals indicadors de salut jove, dels marcs normatius, i de l’anàlisi d’algunes experiències i entrevistes a professionals vinculats a aquests dos àmbits. Propostes i recomanacions: 1. Des de l’àmbit de la comunitat: a) Activar el potencial dels diferents agents de la Comunitat Educativa. b) Enfortir els equips i circuits dins l’escola c) Reconèixer el centre educatiu com un agent essencial de la Xarxa de salut comunitària. 2. Des de l’àmbit de l’equitat: a) Garantir el desenvolupament d’un currículum comú en l’àmbit de la promoció de la salut i la prevenció de conductes de risc. b) Vetllar perquè l’autonomia de centre no amenaci l’equitat del sistema educatius. c) Adaptar el disseny i la implementació de les actuacions en matèria de promoció de la salut a les característiques dels diferents contextos educatius. 3. Des de l’àmbit de la interesectorialitat: a) Dotar d’estabilitat o coherència els acords i mesures en matèria de promoció de la salut i prevenció de conductes de risc en l’àmbit educatiu b) Garantir espais de coordinació entre àmbits i els nivells d’intervenció implicats. c) Millorar els processos de transferència de coneixement entre el món de la recerca i el de la intervenció. 4. Des de l’àmbit de la continuïtat: a) Planificar a mig i a llarg termini, amb continuïtat. b) Formar i acompanyar el professorat. c) Garantir el traspàs de coneixement i pràctiques dins de cada centre.